Sunday, April 16, 2006

my trip to cardiff

day 1:
Sesampainya central station cardiff berjumpalah aufa dan tidak lama kemudian wansah. Kami berjalan ke arah tempat wansah lalu tepi mellenium stadium. Ia merupakan stadium utama wales dan aufa kata stadium tu macam stadium bukit jalil kat malaysia perumpamaan. Kami juga lalu satu park itu yg namanya telah lupa. Kami cross jambatan atas sungai di park itu utk ke tempat wansah. Sesampainya di bilik wansah,kami berehat sebentar kemudian dijamu wansah yg masak nasi dan lauk ikan. Okela,sedap aje tapi pedas skit utk kita nih..huhu.

Petang itu wansah and aufa kerja. Setelah letakkan beg di tempat aufa, kita dan hasrel pi jejalan di city cardiff. Bergambarlah kami di luar cardiff castle.
Kami mendapati
byk burung yg mmg habitatnya di kawasan pelabuhan yg tidak jauh dari city. Cardiff agak sejuk disebabkan oleh angin2 dari laut yg terus meniup dgn sejuknye..huh. Satu benda yg menarik adalah tulisan2 bahasa galek iaitu bahasa org wales. Tak paham tapi kami pasti bahwa huruf 'w' adalah equivalent to huruf 'u' seperti perkataan 'bus',dlm wales 'bws'.hoho.

Berjumpalah wansah dan aufa bersama din dan hanif petang itu.
Dlm perjalanan,lalulah kami satu garden depan nasional museum cardiff. Bergambar sedikit.heh. Malam itu kami pergi makan makanan india di sebuah restoran india. Dlm perjalanan kami lalu main building cardiff university. Bangunannya agak lama. Kami difahamkan bahawa cardiff mahu kekalkan kawasan2 yg ada bangunan lama2 dan membina bangunan2 yg baru2 di kawasan lain pula. Sayang benar mereka ini akan bangunan2 lama mereka.heh.
Makan malam beramai2 bersama hasrel,wansah,aufa,din,hanif dan azy.

day 2:

Malam semalam tido di tempat aufa. Pagi2 bangun awal dan berjalan ke tempat wansah utk makan nasi lemak yg wansah telah susah2 masakkan. sedap dan kurang skit pedasnye.heh. Lepas itu kami menaiki bas ke St Fagans National History Museum. Org cardiff pun tak pergi lagi ke tempat ini. Di tempat ini mereka menunjukkan cara kehidupan org2 wales dulu2. Dari segi farmingnye,perumahannye dan lain2 lah. Agak memenatkan sbb tempatnye besar.

Setelah penat, kami balik makan burger di tempat aufa. Pada malamnya, kami naik train pegi cardiff bay. Di sana ada dewan perliment yg lawa dan tempat2 berhibur. Kami bermain bowling dan bergambar2. Malamnya rehat2 kerana esok akan ke London dan seterusnya ke Paris.yeah2.

p/s: few pictures will follow on next post.