Monday, February 11, 2008

Beer factory and IAW

Last Friday was an experience. Pagi tu ada module Microbial Fermentation and pada petangnya ada dinner IAW. We had a beer factory visit for last week. Menarik2.







Factory tersebut berada di Burton on Trent. Kami belajar bagaimana mereka memanipulasi yeast untuk membuat beer yg berbagai perasa.







Yeast yg di grow dlm fermenters, kemudian telah dibuang utk buat makanan utk binatang atau mungkin marmite utk spread atas roti. Kesian yeast yg telah dimanipulasi oleh manusia.








Begitu byk arak yg ada dlm store. Interestingly, Lawrence dan Linda yg daku chop peminum, bukan peminum. Mereka kata mereka ada allergies dan ada juga kata tak suka rasa dan bau beer.







Daku mula rasa bahwa sebenarnya tak ramai org minum arak. Sudah semakin ramai manusia tidak minum arak. Tapi, jikalau ini kes sebenarnya, mengapa industri membuat arak sgt beruntungan? Jawapannya adalah: kerana org yg minum arak minum lebih byk dari apa yg mereka selalunya minum. Ramai moderate drinkers telah menjadi alcoholics. hehe. Prove? lihatlah beer bellies pada manusia2, tak kisah men or women. :p







Tak byk processing berlaku pada Jumaat aritu, mereka kata sbb musim meminum sudah tamat. ie Chrismas. Mmg byk untung pada masa seasons greetings.






Disebabkan trip ke tempat jahanam ini, daku terlepas solat Jumaat. Syukurlah tak mati tgh jalan. Nanti jadi cam kisah hadis tuh, kena kira langkah dari tempat haram and tempat halal. Lebih kurang lah. uhhu.







Petang itu, ada event makan2 ISOC. Penutup IAW 2008. Alhamdulillah satu week event berjalan dgn lancar. Daku seperti biasa telah mendirikan booth IAW di campus SB. Ada incident bersama warden hari khamis lepas berkenaan pamplet berkenaan evolution. Beliau begitu condescending. uhh. Tapi insyaAllah tiada ape2 akan berlaku, kalo dia mmg bijak. Dan gambar2 menunjukkan kumpulan As-syabab buat performance and president ISOC, en Zamri.


Malam tu ada buat qiam di Masjid Abu Bakr. Terima kasih kepada mas'ul Faiz, super jr MRSMBP daku. InsyaAllah kita buat lagi.
Best2 yeah!

1 comment:

ihsan_huhu said...

south australia; the wine state.

siap ade national wine centre kat sini... dtg r