Monday, March 08, 2010

Penyaksian kepada kebenaran

Got this video link from someone. About a guy who found Islam through the Bible in the US.



Talk details:
- a very entertaining talk by brother Joshua Evans.
- the most important messages are at the end of the talk - last 20 minutes or so.

Highlights:
- syahadatul haq (penyaksian kepada kebenaran) -- kewajipan muslims untuk menyampaikan mesej kebenaran Islam (mengajak manusia kepada Allah) kepada manusia2 lain (tak kira non-muslims or muslims).
- peringatan: di akhirat kelak, setiap muslims akan ditanya akan setiap pekerjaannya semasa hidup di bumi Allah. Samada sentiasa bekerja dan hidup kerana Allah atau hidup hanya menjadi perosak dunia dan pengikut nafsu dan syaitan.
- manusia2 lain juga akan ditanya soalan2 sedemikian. akan tapi, mereka akan kerapkali memberi argument defensive seperti: "saya ada kawan muslim ini, baik Islamnya, tapi tidak pula memberitahu saya berkenaan hari ini... bukan salah saya". AKIBATNYA, kita sebagai muslims yang mengetahui kebenaran Islam di dunia akan dipersalahkan dan dihukum.
- inilah hidup muslims. Menjadi saksi kepada kebenaran yang hakiki. sekiranya saksi tidak menunaikan tanggungjawabnya, sudah tentu Islam tidak akan tersebar dan terlaksana.

Anologi:
- Sebuah accident melibatkan kereta yang melarikan diri setelah melanggar seorang budak kecil. Anda seorang saja yg nampak nombor plate kereta itu. Adakah anda sanggup tidak menjadi saksi kepada information nombor plate kereta itu dan membiarkan keluarga si mati merana tanpa dibela? Sesungguhnya, telah menjadi kewajipan anda untuk menyampaikan information itu kepada manusia lain (polis etc.) agar pelanggar dapat ditangkap dan keadilan dapat dicapai untuk keluarga mangsa.

What to do?
- sampaikanlah Islam dgn berhikmah di mana sahaja anda berkemampuan (dakwah).
- menjaga akhlak juga dikira sebagai berdakwah.
- mengamalkan amar ma'aruf, nahi mungkar (mengajar/menyeru kepada kebaikan, mencegah/menghalang daripada perkara mungkar/ditegah syarak)

Hidup muslim adalah hidup sebagai saksi (i.e. pendakwah).

Wallahu a'lam

oke!

1 comment:

ihsan_huhu said...

fuiyyo sejam lebey